In 2022 is de Omgevingsvisie vastgesteld. Hierin staat dat de aanleg van een tunnel* onder door het spoor in het verlengde van de Ambachtlaan, samen met een nieuw aan te leggen randweg die aansluit op de Bredaseweg en de afsluiting van de spoorwegovergang bij Lichttorenhoofd voor gemotoriseerd verkeer, een effectieve oplossing biedt voor de verkeersproblemen bij Etten-Leur Noord. Het zorgt voor een afname van het aantal motorvoertuigen op het Lichttorenhoofd en de Lage Vaartkant.
Ga op deze pagina naar:
Tot en met zondag 17 november 2025 is het mogelijk om online te reageren op het ontwerp. Tijdens de informatieavonden op 3 en 4 november toonden we deze afbeeldingen ook al. Wanneer u onderstaande link aanklikt komt u op een pagina die de kaart met het ontwerp toont. Op deze kaart kunt u een locatiepunt aanklikken en daar een opmerking of suggestie neerzetten. We vragen daarbij om uw naam en emailadres, zodat we eventueel contact met u kunnen opnemen. Deze contactgegevens zullen na afloop van het project worden vernietigd. De link naar de online-kaart:
Komende weken voeren we een aantal onderzoeken uit buiten in het veld van het gebied. We doen dit op de plaats waar de randweg kan komen. Hiervoor namen we al contact op met de grondeigenaren. Een landmeter gaat buiten met apparatuur het gebied inmeten. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook met een drone. Daarnaast gaan we boringen doen we in de ondergrond. We bekijken welke grondlagen er zitten. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met de omgevingsmanager.
Voor de tunnel wordt nu een uitgewerkt ontwerp gemaakt en voor de oostelijke randweg een schetsontwerp. Voor de tunnel werken we samen in een zogenaamde tunnelalliantie. ProRail en de gemeente bereiden dit ontwerp voor, met ondersteuning van ingenieursbureau Arcadis. Voor de oostelijke randweg is dit de gemeente zelf, met ondersteuning van ingenieursbureau Haskoning.
Op 4 maart 2024 stelde de gemeenteraad een voorbereidingskrediet beschikbaar voor de oostelijke randweg en de tunnel. Dit betekent dat we een bedrag kregen om extra personeel in te zetten en onderzoeken te doen voor de aanleg van de tunnel en de randweg.
De gemeenteraad besloot tegelijkertijd geen (tijdelijke) maatregelen te treffen bij het Lichttorenhoofd. Er zijn weliswaar tijdelijke oplossingen mogelijk om de wachtrij te verkleinen. Maar die oplossingen zijn lastig en niet te snel te realiseren. We beseffen ons dat dit voor de inwoners in de directe omgeving tegen kan vallen, maar we zetten in op een goede oplossing voor langere termijn.
We hebben met de gemeenteraad afgesproken dat we bij projecten een plan van aanpak met hen bespreken waarin staat hoe we zo goed mogelijk rekening kunnen houden met de omgeving. Dat noemen we een ‘Startnotitie Participatie en Communicatie’. De gemeenteraad ging op 4 maart 2024 tijdens de vergadering van De Raad Debatteert akkoord met de startnotitie voor de tunnel en randweg. U vindt deze startnotitie bij de bestanden hieronder.
Op 28 november en 3 december 2024 vonden de eerste informatieavonden plaats. Op 28 november 2024 was een avond bij Zuit op het Trivium. Hier waren ongeveer 100 omwonenden en bedrijven bij aanwezig. Daarnaast organiseerden we een webinar (digitale bijeenkomst). Hier waren zo'n 30 personen bij aanwezig. Bij beide bijeenkomsten was er de mogelijkheid om vragen te stellen. De presentatie die we gaven tijdens de bijeenkomsten vindt u hieronder in de map van 28 november 2024.
Op de avonden van 3 en 4 november 2025 organiseren we informatiebijeenkomsten voor belanghebbenden en belangstellenden. Tijdens deze bijeenkomsten presenteren we de voorlopige ontwerpen van de randweg en de tunnel. Deelnemers kunnen vragen stellen en hun aandachtspunten, zorgen en wensen kenbaar maken. Daaraan voorafgaand raadplegen we in oktober 2025 een klankbordgroep met vertegenwoordigers namens groepen belanghebbenden. Eind november brengen we deze klankbordgroep nogmaals bijeen. Tussentijds voeren we gesprekken voor en met bewoners aan de noordoostkant van het spoor over de effecten van de tunnel en de randweg op het verkeer. Eind 2025 moeten de ontwerpen gereed zijn.
Behandeling van de ontwerpen is voorzien tijdens de volgende raadsvergaderingen:
Heeft u vragen over de tunnel? Mail dan naar tunnel.randweg@etten-leur.nl. U kunt ook bellen met de omgevingsmanager van de tunnel en randweg van de gemeente. Dit is Kitty van Baaren, te bereiken op 06 27 34 94 60. Zij gaat over de contacten met de omgeving en kan uitleg geven over het project.
Heeft u vragen over de randweg? Dan kunt u contact opnemen met de omgevingsmanager van Haskoning, Koos Louwerse, te bereiken via randweg.etten.leur@haskoning.com en 06 54 77 73 29.
Velden met een * zijn verplicht.
*Technisch gezien gaat het om een spooronderdoorgang. Omdat “tunnel” een duidelijker en makkelijker herkenbaar begrip is, gebruiken we dit woord. Of het een tunnel is of een spooronderdoorgang heeft te maken met de lengte van het gesloten tunneldeel onder het spoor door. Als dit langer is dan 250 meter, dan is er pas sprake van een tunnel. Is het korter, dan is spreken we over een spooronderdoorgang.
Raadhuisplein 4 4873 BH Etten-Leur Tel: 14 076
Postbus 10100 4870 GA Etten-Leur
Projecten Thema's Over deze site Inloggen voor medewerkers Archiefweb
Vragen over Etten-Leur Maken we Samen? Laat het ons weten via het contactformulier.
Contactformulier
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.