Submenu

Eigentijds bestuur en dienstverlening op maat

29-03-2022
319 keer bekeken 1 reacties

Dit thema gaat onder andere over hoe we als gemeente werken, hoe inwoners en andere partners kunnen meedenken en doen, hoe onze dienstverlening eruit ziet, hoe het met de financiën gaat, hoe we regionaal samenwerken. Hier vind je de 3 belangrijkste punten voor de nieuwe raad.

1.    Vertrouwen in de overheid

Een betrouwbare overheid zegt wat zij doet en doet wat zij zegt. Dat vindt de gemeenteraad belangrijk. De gemeente wil meer en breder contact met inwoners en hen ook meer en beter betrekken bij wat de gemeente doet. Ook wil de gemeenteraad kijken naar de toegankelijkheid van raadsvergaderingen, heldere taal in het debat, afspraken over hoe we met elkaar omgaan zodat de vergaderingen meer aanspreken en vergaderen op een prettige toegankelijke locatie zijn voorwaarden om dat te laten slagen. Dan is het ook nodig dat de samenwerking tussen gemeenteraad, college en ambtenaren goed is. Zichtbaar en benaderbaar zijn vraagt om een modern bestuur en organisatie die inwoners verwelkomen maar ook de wijken in gaan en bij buurtschappen en bedrijven op bezoek te gaan om hen zelf op te zoeken.

Wat wil de gemeenteraad bereiken?
De gemeenteraad wil het vertrouwen van de inwoners in het gemeentebestuur vergroten. Meer en beter contact vanuit de gemeente met inwoners en andere partners zodat zij weten waar ze aan toe zijn. De gemeenteraad wil zichtbaar en benaderbaar zijn.


2.    Communicatie en participatie

De nieuwe gemeenteraad wil allereerst dat de gemeente communiceert in heldere taal, duidelijk is over wat inwoners mogen verwachten van de gemeente, dat de gemeente transparant en consequent is. De gemeente moet zichtbaar en benaderbaar zijn. Participatie gaat om het betrekken van inwoners bij plannen, projecten en het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van beleid. Dat wil de gemeente meer en beter doen. Eerst luisteren naar inwoners, dan plannen en beleid maken. Verbeterpunten zijn een betere terugkoppeling over wat we doen met de input van inwoners en wat niet. Meer mensen de gelegenheid geven om invloed te hebben op wat de gemeente doet en meer invloed mogelijk maken. Tot slot wil de gemeenteraad dat inwoners meer regie kunnen hebben op hun eigen leefomgeving. Dat wil zeggen dat de gemeente meer ruimte moet geven aan initiatieven en de initiatieven indien nodig faciliteren en ondersteunen.

Wat wil de gemeenteraad bereiken?
Het doel van de gemeenteraad is dat inwoners beter begrijpen wat de gemeente doet en waarom. Door duidelijke communicatie in heldere taal weten mensen beter waar ze terecht kunnen bij de gemeente en worden ze dus beter geholpen. Met goede communicatie en participatie verlopen projecten beter en hebben inwoners meer invloed op wat de gemeente doet. Inwoners moeten meer regie krijgen over hun woon- en leefomgeving doordat de gemeente openstaat voor hun initiatieven en deze waar nodig ondersteunt.


3.    Dienstverlening en menselijke maat 

De nieuwe gemeenteraad wil dat de gemeente servicegericht is waarbij de menselijke maat centraal staat. De menselijke maat betekent dat niet de regels centraal staan, maar de mens. Er moet ruimte zijn voor maatwerk, inlevingsvermogen en innovatie. Daarnaast wil de raad dat de gemeente altijd werkt en denkt vanuit mogelijkheden (‘ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’). Dat vraagt om een klantgerichte, luisterende houding van de gemeente. We willen ervoor zorgen dat mensen niet belemmerd worden door regels, een te moeilijke toegang tot de gemeente of digitale problemen. Digitale dienstverlening brengt gemak voor velen, dus daar wil de gemeente op blijven inzetten. Maar de gemeente vindt het ook belangrijk om oog te houden voor de inwoners voor wie dit niet gemakkelijk is. De gemeente moet een vangnet zijn voor de inwoners die dit nodig hebben. De menselijke maat is een principe dat door alle beleidsterreinen heen loopt zoals het sociaal domein, maar ook belangrijk als het gaat om verduurzaming. Onze dienstverlening menselijker maken, betekent dat we het persoonlijker maken. Dat we ons als gemeente beter verplaatsen in de persoon waarvoor we het doen.

Wat wil de gemeenteraad bereiken?
Het doel is dat iedereen mee kan doen in Etten-Leur. Mensen mogen niet belemmerd worden door complexe regels, door te weinig digitale vaardigheden of andere obstakels zoals een taalbarrière of fysieke ontoegankelijkheid. In onze dienstverlening moet de mens centraal staan. We verplaatsen ons in de persoon waar het om gaat en helpen hem/haar door de complexe wereld van de overheid heen.

Afbeeldingen

Waarderen

0 (0 waarderingen)

Anne-Marie van Ommeren

13-04-22 om 22:16

Op de inhoudelijke thema's heb ik geen zinvolle toevoegingen. Als inwoner vind ik de volgorde van de thema's wel belangrijk: in mijn ogen zijn een sociale en duurzame gemeente het doel. Heb je hiervoor een gezonde eeconomie en woningmarkt nodig, en is een effectief en participatief bestuur een middel om dit alles te bereiken.....

 

Bezoek en postadres

Roosendaalseweg 4
4875 AA Etten-Leur
Tel: 14 076 

Postbus 10100
4870 GA Etten-Leur 

Contact

Vragen over Etten-Leur Maken we Samen? Laat het ons weten via het contactformulier. 

Contactformulier

 

 

Cookie-instellingen