Ons nieuwe beleidsplan voor elektrisch rijden

Etten-Leur sloot een nieuwe overeenkomst met Vattenfall voor het plaatsen van laadpalen in de gemeente. Tussen 2024 en 2028 komen er laadpalen bij omdat het aantal inwoners en ondernemers dat elektrisch rijdt toeneemt.

Aanleiding voor een nieuw beleidsplan

In 2025 stelde het college een nieuw beleidsplan elektrisch rijden vast. Daarin staat hoe we in Etten-Leur omgaan met elektrisch rijden. Denk daarbij onder andere aan het hebben van voldoende laadpalen voor elektrische auto’s. Een nieuw beleidsplan was nodig om het eerdere beleid verouderd was. Het nieuwe beleidsplan is weer toekomstbestendig.

In 2024 startte een nieuwe overeenkomst voor het plaatsen van laadpalen met de Provincie Noord-Brabant en Vattenfall InCharge. Die samenwerking biedt ons de mogelijkheid om ook de komende jaren de hoeveelheid laadpalen op orde te houden en uit te breiden.

We informeren je in dit bericht over het nieuwe beleidsplan, de plankaart met locaties voor laadpalen en de participatie die we uitvoerden over elektrisch rijden.

 

 

Over het nieuwe beleidsplan

Het aantal laadpalen neemt toe

Er zijn in Etten-Leur 140 laadpalen met twee laadplekken aan het begin van 2025. Het gebruik daarvan is meestal hoog tot intensief. Het europees en landelijk beleid richt zich op meer elektrisch rijden in plaats van op rijden op benzine of diesel. Daarom is de komende 10 jaar uitbreiding nodig van het aantal laadpalen. Tot en met 2034 komen er in Etten-Leur 416 extra laadpalen met twee laadplekken bij.

De provincie Noord-Brabant, de gemeente Etten-Leur en laadpaalaanbieder Vattenfall InCharge werken bij die groei op basis van afspraken en voorspellingen. De afspraken staan in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), waarbij gekeken is hoe op termijn alle mensen in Nederland elektrisch kunnen rijden en laden. Stichting E-Laad maakt om de drie jaar voor alle provincies en gemeenten in Nederland de voorspellingen op basis van meerdere gegevens.

 

Er komen pas laadpalen bij als dat nodig is

We verwachten dus 416 plekken met twee laadvakken nodig te hebben tot en met 2034. Hoe snel dat gaat hangt met name af van de ontwikkeling van elektrisch rijden in Etten-Leur. We denken dat er jaarlijks tussen de 30 en 50 laadpalen bij zullen komen.

De provincie Noord-Brabant maakt voor alle plekken laaddrukanalyses. Daarbij kijken ze onder andere naar de hoeveelheid stroom die bestaande laadpalen gebruiken en het aantal keren dat er opgeladen wordt. Als dan blijkt dat een laadpaal nodig is doet laadpaalaanbieder Vattenfall InCharge een voorstel voor een locatie. Daarna beoordelen we vanuit de gemeente of de analyse van de provincie klopt.

Als er een laadpaal bij moet komen maken we een verkeersbesluit. Daarin besluiten we dat we een bord plaatsen waarmee we twee parkeervakken in laadvakken veranderen. Daar kan je op reageren. Het besluit komt in de Etten-Leurse Bode en op www.officielebekendmakingen.nl.

 

We houden rekening met laadpalen in nieuwe en bestaande straten

Als we aan een straat werken leggen we alvast buizen in de grond. Daar kan dan later een kabel voor een laadpaal doorheen. Bij nieuwbouwplannen denken we vooraf al na over logische en handige locaties voor laadpalen. Ook dan leggen we alvast buizen in de grond. Als de nieuwbouw dan klaar is kan er direct of later een laadpaal komen. Dat scheelt in het openbreken van straten en overlast door werkzaamheden.

 

In Etten-Leur is een kabelgoot vaak mogelijk

Wil je jouw (plugin) elektrische auto aan huis opladen met je eigen (zonne)stroom? Dat is in veel gevallen mogelijk. Daar bieden we een kabelgoot voor aan in de stoep. Via onze website vraag je die aan. We beoordelen dan of het bij jou kan en laten je weten wat het gaat kosten. Vervolgens besluit je zelf of je gebruik maakt van het aanbod.

Als je gebruik maakt van het aanbod leggen we, op jouw kosten, de kabelgoot naar de dichtstbijzijnde openbare parkeerplaats aan. Ook sluiten we een overeenkomst met je af. Vervolgens kan je tijdens de overeenkomst van de kabelgoot gebruikmaken.

Alle andere mogelijkheden om de auto op te laden zoals een eigen aangelegde kabelgoot, een matje over de kabel of een laadarm over de stoep zijn niet toegestaan.

 

Het beleidsplan is actueel en sluit aan bij andere overheden

De rijksoverheid maakte een plan: de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Daarin staan alle afspraken over hoe we elektrisch rijden in Nederland aanpakken. Onder andere staat erin dat we genoeg openbare laadpalen in woonwijken en centra moeten hebben. Ook Etten-Leur werkt volgens deze agenda. Met het nieuwe beleidsplan voldoen we weer aan alle afspraken uit de NAL.

Elke drie jaar komt er een nieuwe voorspelling over de groei van de hoeveelheid elektrische auto’s. Stichting E-laad maakt deze voor alle overheden, zoals gemeenten. Die gebruiken de voorspelling om een beleidsplan te maken. De laatste vernieuwing van de voorspelling van stichting E-laad was in 2024. Die verwerkten we in het beleidsplan en daarmee is het plan zeer actueel.

 

Over de plankaart

Alle locaties tot en met 2034 op de plankaart

Er komen heel wat laadpalen bij. De plekken waar die moeten komen moeten aan heel wat eisen en wensen voldoen. De plekken vooraf beoordelen op geschiktheid zorgt ervoor dat er sneller een laadpaal kan komen als dat nodig is. Alle plekken die geschikt zijn en waar we verwachten dat een laadpaal komt staan op de plankaart . Dan weet iedereen ook waar de komende jaren een laadpaal kan komen.

We denken dat er, afhankelijk van het groeitempo van elektrisch rijden, jaarlijks tussen de 30 en 50 laadpalen bij zullen komen. Als er een laadpaal bijkomt maken we een verkeersbesluit. Daarin besluiten we dat we een bord plaatsen waarmee we twee parkeervakken in laadvakken veranderen. Daar kan je op reageren. Het besluit komt in de Etten-Leurse Bode en op www.officielebekendmakingen.nl.

 

Wat we doen met reacties uit de participatie

In maart 2025 konden belanghebbenden reageren op de plankaartDie reacties staan in een rapport. Als we de keuze hebben tussen meerdere plekken voor een laadpaal kunnen we rekening houden met de volgorde op basis van de positieve en negatieve reacties.

Daarbij speelt de inrichting van een wijk soms ook een rol. Er moeten in ieder geval parkeerplekken zijn waar ruimte is voor een laadpaal en twee laadvakken naast elkaar. Ook komt de laadpaal als dat mogelijk is daar waar mensen geen parkeerplek op eigen terrein hebben.

 

Over de vragenlijst elektrisch rijden

Het was in maart 2025 ook mogelijk om de vragenlijst over elektrisch rijden in te vullen. Die gebruiken we om te kijken mensen in Etten-Leur over elektrisch rijden denken. We werkten de antwoorden uit en vergeleken ze waar dat kon met de antwoorden uit de vragenlijst van 2022. Je kan de uitwerking van de antwoorden terugvinden in het rapport .

 

Afbeeldingen

 

Bezoek en postadres

Roosendaalseweg 4
4875 AA Etten-Leur
Tel: 14 076 

Postbus 10100
4870 GA Etten-Leur 

Contact

Vragen over Etten-Leur Maken we Samen? Laat het ons weten via het contactformulier. 

Contactformulier

 

 

Cookie-instellingen